Studentské otazníky
Blog, Život na ZČU

Jak na rozjezd vlastního podnikání? Poradí ti Tady Kapic!

Image

Láká tě myšlenka vlastního podnikání, ale nevíš, jestli do toho jít nebo ne? Tak to jsi na správném místě! Možná už jsi o Tadeášovi slyšel – je to bývalý knofleekář, který se teď věnuje podnikání, ale i podnikavosti obecně. Pokud tě zajímá, jaké byly začátky Tadeášova projektu Butono, klikni sem.

Myslíš, že má už každý dáno, jestli je duší zaměstnanec nebo podnikatel? Jestli hledat brigádu nebo zkusit rozjet něco sám?

Rozhodně si nemyslím, že by to bylo takto rozdělené. Když nejsi vyloženě extrovert a dělá ti problém mluvit s lidmi, tak pro tebe možná nebude vhodné dělat sales, ale to neznamená, že nemůžeš podnikat. To je zcela protichůdná informace. Ve finále mnoho introvertů jsou skvělí podnikatelé. Možná bych to ani nenazval podnikatelé, ale podnikavci. Podnikavost se můžeš naučit a je to superschopnost, která lze časem získat a můžeš ji využívat kdekoli, ať už podnikáš nebo jsi zaměstnanec. Jde o nápaditost a to, jestli řešíš problémy trochu jinak než ostatní. To že se necítíte sebevědomě v komunikaci s lidmi neznamená, že nejste podnikaví, navíc tuhle část za vás může udělat někdo jiný a vy můžete vytvářet krásné produkty a projekty, které vám pak už někdo prodá. Člověk se nerodí jako podnikatel/ zaměstnanec, ale jako extrovert a introvert. Je to sice bráno tak, že kdo je slyšet, je podnikatel, ale introverti jsou stejně podnikaví jako extroverti. Pokud máš ale kvalitní zaměstnanecký poměr, můžeš být i šťastnější než podnikatel, který se ve všem topí a všechno na něj padá. Já hodnotím lidi, kteří jsou šťastní s tím, co dělají, ať už jsou to zaměstnanci nebo podnikatelé.

Mám nápad, ale nevím, jak ho uchopit a čím začít. Jak se tedy můžu naučit podnikatelským dovednostem? Jsou východiskem například workshopy pro podnikatele?

Úplně první věc, co bys měl udělat, je googlit a googlit úplně cokoliv, ať už se to týká tvého nápadu nebo podnikání. Mít nápad a kuráž prorazit je polovina úspěchu, protože jakmile máš vizi a chceš někam dojít, tak to ve finále už prostě dáš a ty první kroky uděláš. Úskalí je ještě předtím, a to v tom projevit odvahu a začít. Nápad je obecně důležitý, ale za mě je lepší než hledat nápad hledat lidi nebo alespoň jednoho člověka k sobě, který třeba taky nemá nápad, ale sdílí stejné nadšení. Ať už pak vymyslíš cokoliv – třeba výrobu koňských sedel z malin, tak s tím můžeš začít a ten nápad se časem stejně transformuje podle potřeb a skončíš na úplně skvělém produktu. Takže ať začneš na jakékoli blbosti, tak se stejně dostaneš nahoru pokud máš kuráž spíš než ten nápad.

Je vůbec možné se naučit nějaké sebereflexi v tom, jestli umím objektivně zhodnotit, zda se jedná o dobrý nápad nebo ne?

S tím se pojí další superschopnost, kterou je nutné se naučit – naslouchání. Objektivně zhodnotit svůj nápad asi nelze. Buď si od začátku nevěříš a říkáš si, že je to hrozný nápad nebo si naopak věříš maximálně a bude to super nápad. V obou případech to ale nebude úplně pravda. Přesně proto potřebuješ někoho k sobě, naslouchat a brát zpětnou vazbu. Pokud se při tvorbě produktu nezeptáš na názor lidí, pro které to vlastně děláš, nemá ani smysl to vyvíjet, protože to obvykle dopadne špatně. Sám to neuděláš nikdy.

Potkal tě nějaký fuckup, kdy sis řekl, že to je už opravdu konečná?

Za mě byl konečnou ten projekt na HitHit. Šli jsme do toho s velkou vervou a očekáváním, že vybereme peníze a bude to boží, a nakonec jsme na tom skončili.

Ten fuckup byl v tom, že jste nevybrali stanovenou částku?

Tam byl fuckup úplně ve všem. Byli jsme si jisti, že je ten projekt boží, a tak jsme nebrali zpětnou vazbu, takže jsme narazili. Jedinými přispěvateli byli naši rodiče a kamarádi, nikoho jiného to moc nezajímalo, což vnímám jako velkou lekci. Takových fuckupů bych ale určitě našel víc. Já už je ale jako fuckupy teď nevnímám. Je to prostě součást procesu.

Jsou podle tebe fuckupy na začátku a v průběhu podnikání důležité? Proč?

Na začátku by se stávat úplně nemusely. Nejen proto je důležitá důkladná příprava (například že pogooglíte, co je potřeba). Kdo ale nechce chybovat, nemůže být podnikatel. Fuckupy tam vždycky jsou a budou. Jde o to se je naučit přijímat spíš než snažit se jim vyhnout, leč když je přijmete a použijete, tak je to mnohem lepší, než se snažit nedělat nic.

Kdybys zpětně mohl vybrat jednu věc a změnit ji, co by to bylo? Více promyšlená částka a popisek ke kampani na HitHitu?

Haha, yes, to samozřejmě taky. Klíčový je výběr týmu. Vybral bych lidi, kteří opravdu podnikat chtějí a nesouhlasí jen z kamarádství. Kritérium je, jestli s tím člověkem chci opravdu něco dokázat, ne jestli s ním sedím ve škole.

Víš, že existuje na ZČU Centrum podnikání a udržitelnosti (CPU)?

Zaslechl jsem o tom. Podobné organizace znám a můžu říct, že je to jedna z nejlepších cest. Obvykle jsou tam totiž lidé, kteří ti poskytnou kvalitní zpětnou vazbu a pomůžou posoudit, jestli daný nápad stojí za to.

V Centru podnikání a udržitelnosti neboli Cépéúčko pomáhají pracovníci Fakulty ekonomické rozvíjet podnikatelské nápady na cestě za úspěchem. Jejich cílem je ale i šířit myšlenku udržitelného podnikání a společenské odpovědnosti. Cépéúčko tak utváří podnikatelské prostředí a komunitu na ZČU.

Tak to zní super! Pokud člověk neví, jak začít, tak bych také doporučil zajít na plzeňský Startup Weekend, na kterém se taky podílím. Vytvoříš tam koncept podnikatelského nápadu, a pak ho představíš odborné porotě – investorům. Jsou to většinou velcí podnikatelé z Čech, co ti pak poskytnou feedback a třeba i pomůžou s rozvojem nápadu.

Co je Content Marketing?

Jedná se o obsahový marketing – příspěvky na sociálních sítích, text na blogu nebo jakýkoli obsah na internetu pod záštitou konkrétní značky. Je to kus obsahu, který šíříš a ostatní z něj čerpají znalost nebo zábavu.

Představil bys prosím svůj aktuální projekt Content Combat?

Content Combat je soutěž pro marketingové začátečníky. Týká se právě Content Marketingu. Během 48 hodin proběhne reálná simulace sociálních sítí, kde budeš zastupovat fiktivní projekt (obvykle úplně šílený). Naučíme tě, jak tvořit obsah, aby korespondoval s brandem projektu. Následuje 12 hodin, kdy každá hodina zastupuje jeden den na sítích a ty už sám vytváříš obsah a postuješ ho. Odborná porota posléze podle určených ukazatelů vyhodnotí, jak dobrý obsah to byl. Vyhrává tým s nejvyšším počtem bodů a stává se content králem.

Co může content king vyhrát?

Většinou budget na reklamy (Google, Facebook), ale pokaždé to je něco jiného. Jedna z výher byla taky licence na aplikaci Social Bakers, která slouží pro analýzu sociálních sítí. Teď na jaře plánujeme akci pozvednout na vyšší úroveň. Bude online v angličtině a update bude v tom, že chceme fiktivní firmy převést na reálné projekty. Chceme oslovit firmy, které zatím sociální sítě nepoužívají nebo s tím potřebují pomoct. Rádi bychom našli takovou ideální symbiózu.

Existuje něco, přes co v Content Marketingu „nejede vlak“?

Určitě. Na sockách je potřeba podněcovat dialog. Někteří postují a nikdo na to nereaguje, takže to vlastně nefunguje. Pokud lidi nereagují na tvůj obsah, je to zbytečné. Přes to nejede vlak.

Takže cílem je vyvolávat konverzaci mezi konzumenty daného obsahu?

Ano. Starat se o tvoji cílovku a budovat z ní komunitu kolem firmy.

Co bys označil jako 3 nejdůležitější body marketingu, které bych měla splnit, když chci začít, ačkoliv nemám s online komunikací žádné zkušenosti?
  1. Podívej se na Content Combat, kde máme 10 základních videí, jak se na sítích orientovat, přesně pro tebe.
  2. Pokud vůbec nevíš, co postovat, polož si otázku: „Co je cílem tohohle příspěvku a pro koho je určen?“. Nepostuj obsah, který se bude líbit jen tobě.
  3. Inspiruj se. Budeš-li se snažit být zcela originální a výjimečný, dopadneš jako my na HitHitu. Podívej se na lidi, co tvoří podobné věci a zaměř se na to, jak mluví oni. Nekopíruj jejich způsob komunikace, ale zamysli se, jestli to funguje a co bys udělal třeba líp.
Moc děkuji za rozhovor! Je něco, co bys chtěl nakonec vzkázat čtenářům?

Nečekejte, až dostudujete. Připadá mi, že spousta lidí čeká, že se toho v příštích semestrech dozví víc nebo načerpají další potřebné know-how, ale na to nemá smysl čekat. Ptej se, zkus se popostrčit a zkus třeba Startup Weekend, kontaktuj Cépéúčko na ZČU nebo navštiv podobnou akci. Zkus to už teď! Lepší to nebude, není to totiž otázka času. Máš-li nějaký nápad, jdi s ním ven už teď.

Pokračujte ve čtení