Studentské otazníky
Blog, Tipy & triky

Podcastů na ZČU jako hub po dešti

Image

Podcasty nejsou jen výsadou žurnalistů. Poslechni si ty, které se nyní rodí na fakultách ZČU.

Podcasty jsou skvělou příležitostí, jak se mediálně projevit, i když nejsi zrovna student žurnalistiky. Stačí ti totiž dobrý mikrofon, trocha orientace v digitální technice a můžeš jet ON AIR. Čistě zvukový obsah má i v dnešní době spoustu příznivců, neboť stačí nasadit sluchátka a můžeš konzumovat obsah bez ohledu na to, jestli jsi ve vlaku, na nudné přednášce nebo jen tak chilluješ na gauči. Nezastupitelné místo mají pak rádia a podcasty v automobilové dopravě, protože řídit a sledovat u toho film zvládají jen opravdové legendy. Přehled těch nejpopulárnějších českých podcastů najdeš v Katčině článku Znáš už podcasty?

Ani studentům ZČU není tvorba mediálního obsahu cizí. Někteří média přímo studují, jiní jen hledají formy, jak se se znalostmi či zkušenostmi podělit s širším okruhem lidí, než jsou jejich spolužáci na fakultě. Možná je to v určitém slova smyslu i důsledek dlouhodobého omezení osobních kontaktů. Přesto se v posledním půl roce na ZČU zrodily hned dva nové podcasty, které mají rozhodně co nabídnout. Pojďme si je tedy představit.

Antropodcast: žádné téma není tabu

Antropodcast se na konci loňského roku stal součástí širšího projektu COPAK, jehož hlavním centrem dění je stejnojmenný instagramový účet. Tento projekt založili na začátku roku 2021 Alžběta Petrův a Georgy Mezheuv, studenti sociální a kulturní antropologie, aby svou energii a lásku pro antropologii šířili směrem k širšímu publiku než jen v rámci své katedry. Netrvalo to dlouho a do projektu se zapojili i dvě studentky grafického designu na Sutnarce. Na zmíněném Instagramu jsou pak aktivní od června 2021 a jejich cílem je, jak sami říkají, nastínit možnosti antropologie, otevírat nejrůznější témata a pobídnout k tomu, aby se lidé na danou problematiku podívali z nového pohledu.

Image

Antropodcast vznikl především kvůli tomu, že instagramové příspěvky nedokázaly vhodnou formou zprostředkovat delší rozhovory. Podcast zatím obsahuje jen pár epizod, nicméně již teď se můžeme zamyslet nad otázkami jako: „Je hoax novodobou pohádkou?”, „Proč o Ježíškovi lžeme?” či „Co znamenají slova gender, pohlaví a sexualita?”.

Podcast poslouchej na Spotify, Google Podcasts nebo SoundCloud.

Délka jedné epizody cca 30 minut.

Plzeňský historik: historie ze všech úhlů poslechu

Plzeňský historik je podcast, který vznikl díky spolupráci studentů a vyučujících na Katedře historických věd Fakulty filozofické ZČU (KHV) za účelem oživení života na katedře po dlouhé době, kdy nebyla přítomnost studentů na fakultě možná. Ústředními postavami epizod bývají zajímaví hosté, kteří často ani nepocházejí z prostředí historického výzkumu, můžeme se ale dozvědět mnohé o tom, jak historii vnímají, jakou roli hrála v jejich životě historie předků a podobně. Podcast se zabývá také aktuálními tématy či historickými výročími, která hýbou světem a nejsou dodnes úplně vyjasněná.

V současné době podcast nabízí 5 samostatných pořadů:

  • Host KHV
  • Učitelé a studenti KHV
  • Absolventi KHV
  • U hranatého stolu
  • O Japonsku s doktorem Kodetem

Právě Roman Kodet, přední odborník na japonské dějiny, je i i jedním z hlavních iniciátorů tohoto projektu.

Image

Podcast poslouchej na Spotify, Google Podcasts a Apple Podcasts. Mrkni také na oficiální webové stránky, kde můžeš podcast podpořit nebo se dozvědět více o jeho tvůrcích.

Délka jedné epizody obvykle 45 až 75 minut.

Slovo závěrem

Řekl bych, že ačkoliv u nás v České republice podcasty ještě stále nejsou tak populární jako v jiných zemích, jejich nabídka se již rozšířila takovým způsobem, že nově vzniklé projekty budou mít velmi obtížné se prosadit v konkurenci těch komerčních a zaběhlých. Nedělám si iluze o tom, že by se někdy některý z našich podcastů umístil v „top charts”, nicméně jsem se přesvědčil, že naši studenti dokáží absenci žurnalistických zkušeností dorovnat svým zápalem pro to, co je baví, a publikovat tak zajímavý obsah na úrovni. 
Největší odměnou pro tvůrce jsou pak počty posluchačů, protože jen díky nim zjistí, jestli to, co dělají, má opravdový smysl a dosah. Pokud tě některý z podcastů zaujal, rozhodně se jej nestyď doporučit svým spolužákům, protože virální propagace je pro tyto neziskové projekty naprosto klíčová.

Pokračujte ve čtení