Studentské otazníky
Blog, Tipy & triky

Hromadná doprava v Plzeňském kraji pro začátečníky I.

Image
Jsi v Plzni nový, přepravní podmínky MHD ti nahánějí hrůzu a zmatek na nádraží ti vhání slzy do očí? Pomůžeme ti!

Většina krajů, včetně Plzeňského, zabalila regionální a městskou hromadnou dopravu do jednoho souboru – integrovaného systému. Integrovaný není proto, že bys cenu jízdenek počítal náročnými matematickými výpočty, ale proto, že zahrnuje veškerou dopravu v kraji. Aby byl ale integrovaný systém výhodný pro tebe i pro kraj, řídí se na první pohled složitými pravidly a nabízí až příliš možností, mezi kterými je těžké se vyznat. Tento článek ti pomůže se ve světě integrovaného systému zorientovat a využít jeho výhody.

Integrační slovníček aneb s kým máme tu čest 

Integrovaná doprava Plzeňského kraje (IDPK) je systém sdružující hromadnou dopravu na území Plzeňského kraje. Zahrnuti jsou v něm všichni dopravci, všechny typy dopravy (autobus, vlak, MHD) a platí na celém území Plzeňského kraje, tedy i v Plzni. Cílem je nabídnout ucelené ceny a zjednodušit cestování napříč krajem, především při přestupování nebo využití více dopravních prostředků.

Plzeňský kraj pověřil správou IDPK Plzeňského organizátora veřejné dopravy (POVED).

Na území kraje působí mnoho dopravců. Na železnici potkáš České dráhy (ČD) a GW Train Regio (GWTR), krajské autobusy provozuje společnost Arriva Střední Čechy a městskou hromadnou dopravu v Plzni svěřil POVED do rukou Plzeňským městským dopravním podnikům (PMDP). V kraji operují i další dopravci; u některých z nich platí ale pouze předplatné jízdenky.

Aby nebylo nutné při každém přestupu kupovat novou jízdenku, existuje i tarif IDPK, který platí nezávisle na dopravci. Ne vždy se ti však vyplatí! Rozdíly dělají především studentské slevy, které platí mimo Plzeň, zatímco v Plzni slevu uplatnit nemůžeš. 

Tarif a zóny

Kraj je rozdělen do několika zón. Plzeň tvoří jednu zónu 001, ostatním zónám se říká vnější. Do zóny 001 spadá nejen plzeňská MHD, ale i ostatní spoje zajíždějící do Plzně (vlaky i autobusy). 

Schéma rozdělení kraje do zón najdeš zde. Do které zóny určitá zastávka patří, zjistíš na této stránce. Na druhém odkazu navíc zjistíš, které spoje danou zastávku obsluhují, a máš možnost stáhnout si jejich jízdní řád.

Cena jízdenky podle tarifu IDPK se pak odvíjí od toho, kolika zónami projíždíš. V rámci zakoupených zón nezáleží na tom, kde vystupuješ, přestupuješ, čím jedeš ani kolikrát jedeš, a to i přesto, že je na jízdence napsána počáteční a cílová zastávka. Více o tarifu nalezneš na této stránce.

Přestupní a nepřestupní jízdenky

Integrované jízdenky jsou v naprosté většině přestupní, tedy nejsou vázané na konkrétní spoj. Protože ale nezáleží, ve které zastávce v dané zóně vystoupíš, můžeš na jednu přestupní jízdenku jezdit „neomezeně“  v rámci zakoupených zón. „To se přece kraji nemůže vyplatit,“ slyším tě zvolat a máš naprostou pravdu. Proto je u každé přestupní jízdenky omezena její časová platnost.

Jízdenka pro jednu nebo dvě zóny platí hodinu, každá další zakoupená zóna prodlužuje platnost jízdenky o půlhodinu. S platností je nutné kalkulovat. Neboj se u pokladny říct, že chceš nastavit začátek platnosti jízdenky na později! Klidně na stejnou minutu, ve kterou odjíždí tvůj vlak.

Protože je do IDPK zaintegrována i městská hromadná doprava, nezapomínej, že s jízdenkou do zóny daného města můžeš v rámci časové platnosti jízdenky využít i MHD. A to platí nejen v Plzni, ale i v Rokycanech, Domažlicích, Stříbře a Sušici. Tedy jízdenka ze zastávky tramvaje „Plzeň, Univerzita“ do zastávky autobusu „Domažlice, Poděbradova“ je k mání za stejnou cenu jako jízdenka z železniční stanice „Plzeň hl.n.“ do stanice „Domažlice“.

Existují i jízdenky nepřestupní, platící jen v jednom spoji a do vzdálenosti nejvýše 10 km. Nepřestupní jízdenku využiješ například při cestě z Plzně do okolních vesnic, abys nemusel platit „plnou pálku“ za zónu 001. Neplatí ve vozech PMDP a pokud cestuješ mezi dvěma zastávkami v rámci Plzně. Z toho důvodu se na ni vztahují studentské slevy. Bude ti vystavena automaticky, jakmile na ni máš na své cestě nárok.

Jednorázové vs. předplatné jízdenky

Pro svou cestu si můžeš zakoupit jednorázovou jízdenku, nebo si na určitou část kraje pořídit předplatnou jízdenku na předem dané období. S předplatným zaplesá nejen tvá duše ekologa, neboť nemusíš pokaždé žádat automat nebo pokladní o papírovou jízdenku, ale také tvá peněženka. 

Jako nosič předplatných jízdenek v rámci IDPK slouží Plzeňská karta (PK), přezdívaná Plzeňka. Na ni si můžeš nahrát elektronické peníze (neplést s kryptoměnami) a pak nemusíš s sebou pokaždé mít hotovost. Nebo si na ni zakoupíš předplatné a budeš jezdit bez nutnosti kupovat lístek při každé jízdě. Zaneprázdněné nebo mimořádně líné studenty jistě potěším, že PK má vlastní e-shop. A tak si můžeš ušetřit cestu na zákaznické centrum, kde předplatná prodávají. Důležité ale je, že když si pořídíš nové předplatné, je nutné ho validovat (nahrát na kartu), například přiložením k terminálu v MHD. Návod najdeš na e-shopu PK.

Image

Pro studenty ZČU je plnohodnotnou náhradou Plzeňky karta JIS+PK. A jelikož každý zdejší študák musí disponovat „Jiskou“, je víc než praktické spojit tyto dvě karty dohromady. Fungovat bude všude tam, kde funguje JIS nebo PK. Klasické PK je nutné připomenout, že jsi student, spárováním karty s databází studentů v kiosku u helpdesku CIV. Karta JIS+PK tvé potvrzení o studiu odhalí sama, není tedy nutné nikam chodit.

Máš-li po tomto článku více otázek než odpovědí, nezoufej. V příštích týdnech ti přineseme další články z minisérie o dopravě v Plzeňském kraji.


Foto: Archiv PMDP

Pokračujte ve čtení