Studentské otazníky
Blog, Tipy & triky

Plzeňský carsharing aneb s Karkulkou nejen do lesa

Image

V mnoha evropských zemích je naprosto běžné si půjčit auto třeba na prodloužený víkend na chatě, nebo na výlet za město, v jiných případech jednoduše auto není potřeba. Taková je situace například v Dánsku, konkétně v Kodani. Existuje ale i flexibilnější verze „půjčovny“ aut, takzvaný carsharing.

Je to systém umožňující rychle si půjčit auto takřka kdekoliv ve městě především pro kratší výpůjčky. Nepotřebuješ tak vlastnit svoje auto a platit pojištění, opravy a další velké výdaje jen proto, že jednou za dva týdny jedeš na velký nákup. Snížení nákladů pro sváteční řidiče není jediným přínosem. Neřešíš, kde zaparkuješ, existence auta tě nenutí podnikat výlety ve stylu „aby mi to jen nerezlo před barákem“ nebo každodenně dojíždět autem, i když ti před domem staví trolejbus, a v případech, kdy to jde, využiješ alternativní způsob přemístění (nejlépe vlastní nohy). V systému hromadné dopravy totiž carsharing slouží jako tzv. prostředek poslední míle, tedy jako dopravní prostředek, který tě převeze domů z nejbližšího dopravního uzlu, například vlakového nádraží. V kombinaci s předplatným na MHD nebo železničními slevami tak nabízí pestrou paletu možností, jak se přepravovat bez nutnosti vlastnit auto. Další složku udržitelné přepravy tvoří také mikromobilita (bikesharing a sdílené koloběžky), o tom ale až v jiném článku.

Sdílená auta v Plzni

Plzeň si vzala do patronátu sdílená auta skrze Plzeňské městské dopravní podniky, které nabízí službu PMDP Karkulka. Karkulka je systém sdílení automobilů, jež je možné využít kdekoliv a na libovolně dlouhou dobu. Pro první vyjetí se stačí do Karkulky zaregistrovat. K tomu budeš potřebovat svou platební kartu a občanský průkaz k ověření totožnosti. Registraci provedeš na webu nebo v aplikaci Karkulka.

Po tom, co je tvůj účet autorizován, můžeš vyjet s jedním z aut. Karkulka jich nabízí několik, každé má určenou svou domovskou oblast v Plzni, kde ho najdeš a kde ho opět musíš nechat pro ostatní uživatele. Podle spotřeby, velikosti a druhu auta se také odvíjí cena využití automobilu – cena půjčení je kombinace hodinové a kilometrické sazby. Jinými slovy zaplatíš fixní částku za každou hodinu užívání a navíc příplatek odvíjející se podle počtu ujetých kilometrů. Společným znakem automobilů je jejich červená barva.

Hurá na nákup

Jak tedy samotné půjčení auta funguje? V aplikaci Karkulka si najdeš volné auto a rezervuješ jeho používání na určitý den a hodinu, tím zaplatíš odpovídající částku podle hodinové sazby. Na mapě se ti ukáže jeho poloha. Když k autu přijdeš, jsou tři možnosti, jak ho odemknout. Nejjednodušší je spárovat svůj účet s Plzeňskou kartou a Plzeňku přiložit na čelní sklo, za kterým je snímač karet. Přiložením se ti auto odemkne. Další možnost je odemčení přes mobilní aplikaci a posledním způsobem je hlasový automat. Důležité je si zkontrolovat, jestli činností předešlých řidičů neutrpělo auto nějaké vady. Každou nesrovnalost buď najdeš v seznamu vad, nebo je musíš nahlásit. Jinak se totiž vystavuješ nebezpečí, že později bude usouzeno, že právě ty jsi tím záškodníkem.

Pokud je vše v pořádku, usedni do auta a v přihrádce u spolujezdce najdeš klíčky od auta, techničák se zelenou kartou a tankovací CSS kartu. Od teď až po okamžik, kdy už nebudeš chtít auto používat dál, slouží klíčky pro přístup do auta, jeho zamknutí a nastartování. Nyní se můžeš vydat na svou cestu, ať už jedeš jen nakoupit, nebo na dovolenou, v ceně máš i českou dálniční známku.

Asi nebude zcela překvapivá informace, že během své cesty možná budeš potřebovat auto natankovat. U pumpy nezapomeň místo papírku s Palackým tasit již zmíněnou CSS kartu, tím se palivo naúčtuje Karkulce. Karkulka tě vždy zkásne jen o to, co projedeš, nehledě na to, jestli tankuješ, nebo ne.

Jak se auta zbavit?

Když už nemáš pro auto další využití, zaparkuj ho v oblasti, která je pro auto určena – najdeš ji opět v mobilní aplikaci. Výhodou budiž ti fakt, že Karkulčina auta nemusí platit za stání v placených zónách po Plzni, a to ani v průběhu tvé výpůjčky (pozor, nevztahuje se na rezidenční zóny). Zkontroluj, že je v autě alespoň čtvrt nádrže paliva, klíč od auta a tankovací kartu ulož zpět do přihrádky u spolujezdce, zahlaď stopy po své přítomnosti (rozuměj ukliď své odpadky) a auto zamkni přiložením Plzeňky na snímač za oknem, případně mobilní aplikací nebo hlasovým automatem. Tak tvá výpůjčka skončí a z platební karty se ti také odečte částka úměrná počtu projetých kilometrů.

Výpůjčku musíš ukončit vždy před uplynutím doby, na kterou máš auto rezervováno, případně je možné dobu prodloužit, pokud nemá vůz rezervovaný už někdo jiný. Neohlášené přetáhnutí rezervace bude po zásluze potrestáno.

Pokud plánuješ dlouhodobější výpůjčku, zapiš si za uši, že čím déle si auto uzurpuješ, tím menší hodinová sazba se ti počítá. Například za čtrnáctidenní výpůjčku (336 hodin) Škody Roomster zaplatíš třetinovou cenu oproti tomu, když si půjčíš stejný vůz 336krát po jedné hodině. Pokud jezdíš často, nejspíš se ti vyplatí placení měsíčního paušálu, díky kterému se pro tebe zlevní využívání aut. Pro držitele měsíčního předplatného na plzeňskou MHD je tento paušál navíc zlevněn na polovinu. Vše najdeš v ceníku na stránkách Karkulky.

Další možnosti sdílení aut

Za zmínku stojí také obdobná služba Auto napůl. Ve srovnání s Karkulkou má velmi podobný princip účtování, obsluhy auta, parkování. Výhodou je, že rezervaci vozu můžeš zrušit do poslední minuty, naopak nevýhodou je nepříjemná podmínka při registraci, musíš zaplatit buď 1000 Kč nevratný poplatek, nebo vratnou kauci 5000 Kč. Auto napůl také působí v dalších městech po republice.

Netvrdím, že carsharing sám o sobě vyřeší nedostatek čipů do aut, zachrání globální ekologickou krizi nebo v současném rozsahu zásadně zlepší dopravní situaci ve městě. Ale uznej, že ve zmíněných oblastech tento systém přinese jistý efekt (ať už jakkoliv velký). A stejně jako každá zásadní novinka i tato potřebuje svůj čas, než ji společnost přijme – stačí jen začít. Snad se jednou dočkáme doby, kdy sdílených aut bude více než těch soukromých. Že je to hloupost, právo vlastnit auto by mělo být součástí ústavy, hromadná doprava je pomalá, vlaky mají zpoždění a ježdění sockou s sebou nese nutnou dávku nepohodlí? Budiž, ale možná se zamysleme, jestli pohodlí a čas je to jediné, na čem záleží.

Foto: Archiv PMDP

Pokračujte ve čtení