Projekty

Aktivní projekty s účastí IPC

ESF+ ZČU

Hlavním cílem projektu ESF+ je vytvořit na ZČU moderní a inkluzivní prostředí, které bude reagovat na aktuální potřeby společnosti a technologický rozvoj. Projekt se zaměřuje na rozvoj kompetencí, snižování studijní neúspěšnosti a podporu všech studujících, se zvláštním důrazem na ty se speciálními potřebami.

IPC zajišťuje a metodicky koordinuje aktivity zaměřené na zlepšení dostupnosti a kvality poradenských a podpůrných služeb pro studující se specifickými potřebami. Cílem je zajistit rovný přístup ke studiu a snížit studijní neúspěšnost u této cílové skupiny. Ta zahrnuje studující se specifickými potřebami, socioekonomicky znevýhodněné studující a studující z etnických menšin.

V rámci projektu bude podpořeno další vzdělávání poradenských pracovníků a realizovány motivační a adaptační aktivity pro studující se specifickými potřebami. Budou vytvořeny speciální kurzy a podpořena činnost odborných poraden. Projekt v aktivitách navazuje na předchozí úspěšné ESF projekty Západočeské univerzity.

Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/23_022/0008575
Kontaktní osoba: Mgr. Nikola Janoušková

Datum zahájení projektu: 1.7.2024

Datum ukončení projektu: 31.12.2027

Délka trvání projektu: 36 měsíců

Spolufinancováno EU

Peer 2 Be

Cílem projektu Peer 2 be je rozšířit systém vzájemné podpory (peer-to-peer) a zlepšit tak dostupnost a efektivitu podpory duševního zdraví ve školách a komunitách. V rámci projektu budou odborně proškoleni vysokoškolští studující se zkušeností s duševním onemocněním (peeři), kteří se následně aktivně zapojí do workshopů na středních školách. Působení studentských peerů pomůže snížit stigmatizaci spojenou s komunikací duševních problémů u mladistvých a dospívajících.

Do projektu jsou zapojeni také zástupci vybraných plzeňských středních škol, kteří budou poskytovat zpětnou vazbu a pomáhat tak reflektovat aktuální potřeby cílové skupiny v oblasti duševního zdraví.

Hlavním výstupem projektu je vytvoření toolkitu, který bude sloužit jako metodická opora pro trénink peerů. Toolkit bude obsahovat praktické tipy, nástroje a postupy pro proškolení a vedení peerů působících v oblasti duševního zdraví dětí a mladistvých. Toolkit bude volně přístupný v online verzi na webu https://bezbarier.zcu.cz/.

V rámci projektu proběhnou také dvě vzdělávací mobility. První mobilita se uskuteční na Islandu, kde se peeři a členové řešitelského týmu zúčastní akreditovaného kurzu IPS (Intentional Peer Support) zaměřeného na rozvoj dovedností v oblasti peer podpory. Druhá mobilita proběhne v České republice a zúčastní se jí experti z Islandu. Program pobytu bude zahrnovat aktivní účast na mezinárodní konferenci, prezentaci činnosti Informačního a poradenského centra ZČU a kulatý stůl se zástupci středních škol a dalšími odborníky z oblasti péče o duševní zdraví.

Projekt je financován z fondů EHP a Norska a navazuje na předchozí úspěšný projekt Podpora duševního zdraví v adolescenci (PODUZ).Registrační číslo projektu: MF-22773/2024/5804-3
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Vaňková
Datum zahájení: 1.9.2024
Datum ukončení: 31.3.2025
Délka trvání projektu: 7 měsíců

Ukončené projekty

Cílem naší pomoci je co nejefektivněji zvládnout náročnou situaci spojenou s příchodem mladých Ukrajinců do českého vzdělávacího systému, s jejich začleňováním a s udržitelným vzděláváním smíšených kolektivů.

Akcent v rámci podpory bude kladen zejména na oblast práce s mládeží mateřským jazykem, na jejich adaptaci, psychosociální podporu, destigmatizace dětí a žáků a samozřejmě také učitelů nebo na individualizaci a diferenciaci migrantů, dále na vzdělávání jak směrem žákům a studentům, kteří jsou ve středních a vysokých školách zapojeni do společného vzděláváni.

Prostřednictvím aktivit na míru a prakticky zaměřeného přístupu chceme řešit výzvy a problémy, kterým čelíme v našich institutech a zemích, a poskytovat řešení a inovativní výsledky v terénu a zároveň brát v úvahu místní a kulturní kontexty. Prostřednictvím studentů a komunity chceme přispět k udržitelnému rozvoji dovedností a vytvoření bezpečného, inkluzivního prostředí na středních a vysokých školách. Chceme používat koncepty příběhů a vyprávění, starou, ale inovativní tradici v rámci inkluzivní práce.

Kontaktní osoba: Jana Hoffmannová

Registrační číslo projektu: 2022-2-CZ01-KA210-YOU-000091202

Aktivity projektu jsou spolufinancovány Evropskou unií.

Více informací o programu Erasmus+ lze nalézt na webu DZS.
Facebook: Erasmus+ BezTíže

Changing Our Story: The Pursuit of Inclusive Education

Prostřednictvím metody vyprávění příběhů se partnerské instituce z České republiky, Slovenska, Nizozemska a Ghany snaží změnit a ovlivnit vnímání inkluze a nabídnout tak vhled do aplikace inkluzivních principů v rámci vysokoškolského vzdělávání. 

Uvědomujeme si základní nerovnosti v systému, které mají negativní dopad na výsledky úspěšnosti studentů a obtíže spojené s převáděním inkluzivního vzdělávání v realitu. Projekt “Changing Our Story: The Pursuit of Inclusive Education“ se snaží odstranit iluze o tom, co je zapotřebí k vybudování inkluzivních principů ve třídách, a klade důraz na zapojení studentů, zaměstnanců a učitelů v rámci vysokoškolského sektoru.

S využitím aktivit přizpůsobených potřebám projektu a prakticky orientovaného přístupu se chceme zaměřit na výzvy a příležitosti, kterým čelíme v našich institucích a zemích, přinášet řešení a inovativní výsledky v oboru a současně zohledňovat místní i kulturní souvislosti. 

V letech 2022 až 2024 plánujeme uspořádat celkem sedm akcí včetně dvou mezinárodních konferencí na téma inkluze a diverzita, dále letní školy nebo tematická setkání. 

Výstupy projektu, které budou společně tvořit odborníci, zaměstnanci škol a studenti, pak budou obsáhlý online kurz, který provede zájemce tématem inkluze, výstava či dokumentární film. 

Kontaktní osoba: Kateřina Benýrová

Registrační číslo projektu: 2021-1-CZ01-KA220-HED-000031180

Aktivity projektu jsou spolufinancovány Evropskou unií.

Více informací o programu Erasmus+ lze nalézt na webu DZS.

Web projektu: changingourstory.eu
Instagram: @changingourstory
YouTube: Changing Our Story

Kapacity regionálních služeb podporujících duševní zdraví dětí a mladistvých, stejně jako péče o jedince s duševním onemocněním z této cílové skupiny, jsou nedostačující.   

Posílíme povědomí o tématech duševního zdraví a nemoci, destigmatizujeme téma, podpoříme šíření dobré praxe a celkově rozšíříme nabízené služby v Plzeňském kraji. 

Uspořádáme tedy edukativní, preventivní a destigmatizační aktivity pro studenty na školách s cílem zvýšit povědomí o duševním zdraví a přispějeme k destigmatizaci lidí se zkušeností s duševním onemocněním.

Zabezpečíme ucelené vzdělávání pedagogických pracovníků a osob pracujících s dětmi a mladistvými s důrazem na primární prevenci v oblasti duševního zdraví a destigmatizaci tématu duševního onemocnění a to ve spolupráci s partnerem projektu – Krajské centrum vzdělávání a jazyková škola.

Zefektníme stávající poradenské služby psychologické poradny při Západočeské univerzitě v Plzni rozšířením konzultačních hodin a zavedením nových metod a přístupů (krizový chat, e-mailové poradenství, recovery přístup). Učiníme tak poradnu nízkoprahovější ve smyslu dostupnosti a anonymity. 

Veškeré aktivity projektu jsou provázané tak, aby vznikl efektivní a funkční systém preventivní podpory pro děti a mladistvé v rámci duševního zdraví a posílily se nabízené služby v Plzeňském regionu s důrazem na rozvoj zdravé nestigmatizující společnosti.

Kontaktní osoba: Mgr. Jana Krunclová
Registrační číslo projektu: ZD-ZDOVA1-013
Aktivity projektu jsou financovány ze zdrojů EHP a Norska: www.eeagrants.cz
Program: Zdraví
EHP a Norské fondy jsou financovány státy Island, Lichtenštejnsko a Norsko. Granty mají dva cíle – přispět k sociálnímu a ekonomickému vyrovnání Evropských zemí – a k posílení vztahů mezi Islandem, Lichtenštejnskem a Norskem a 15 přijímajících evropských zemí.

Hlavním cílem projektu je zvýšení připravenosti studentů ZČU na život ve společnosti, která prochází významnými proměnami, především v souvislosti se zaváděním informačních technologií, umělé inteligence či kybernetických systémů. Tyto trendy se totiž promítají nejen do průmyslu a technických oborů, ale do všech oborů a celé společnosti.  V projektu tedy půjde o úpravy odborných předmětů, změny metod výuky nebo navazování mezinárodní spolupráce.

IPC zajišťuje a metodicky koordinuje klíčovou aktivitu 6, která je zaměřená na zlepšení dostupnosti poradenských a asistenčních služeb pro studenty se specifickými potřebami (SP). Cílem je zajištění dostupnosti studia všem studentům a snížení neúspěšnosti studia u cílové skupiny. Ta zahrnuje studenty se SP, studenty z etnických menšin či studenty ze socioekonomicky znevýhodněných skupin. V rámci projektu bude podpořeno další vzdělávání poradenských pracovníků, ale především budou realizovány motivační a adaptační aktivity pro studenty se SP, budou vytvořeny speciální kurzy a bude podpořena činnost odborných poraden. Projekt v aktivitách navazuje na ESF projekt Západočeské univerzity.

Zkrácený název: ESFII
Registrační číslo projektu: CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_056/0013239
Datum zahájení projektu: 1. 1. 2020
Datum ukončení projektu: 31. 12. 2022
Délka trvání projektu: 36 měsíců

Projekt VZBB se zaměřuje na podporu žáků základních a středních škol, kteří mají speciální vzdělávací potřeby, na děti a žáky ohrožené syndromem týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Projekt také cílí na rodiče těchto dětí, pracovníky škol a školských zřízení a další pracovníky zapojené do procesu vzdělávání těchto dětí.

Díky hlavnímu partnerovi, kterým je InfoKariéra, vznikly v rámci projektu Pracovní listy pro kariérové poradce do škol a on-line aplikace Expedice kariéra, které byly oceněny Národní cenou kariérového poradenství.

Zkrácený název: VZDĚLÁNÍ BB
Registrační číslo projektu: CZ.02.3.62/0.0/0.0/16_037/0003942
Datum zahájení projektu: 1. 7. 2017
Datum ukončení projektu: 30. 12. 2020
Délka trvání projektu: 42 měsíců

IPC je řešitelem několika modulů realizovaných v rámci ESF projektu Západočeské univerzity v Plzni. Jedná se zejména o zlepšování poradenských a asistenčních služeb a vytvoření Systému podpory, motivace a adaptace uchazečů a studentů se specifickými potřebami.

V rámci projektu jsme nejen vzdělávali sebe a další poradenské i akademické pracovníky. Rozšířili jsme systém mentoringu. V současnosti fungují Koordinároři FEL a Koordinátoři FST, kteří pomáhají nastupujícím prvákům zorientovat se v novém prostředí a v novém systému. Pro všechny prváky pořádáme jedinečný festival Rok jedna a další podobné akce.

Během trvání projektu jsme se studenty se specifickými potřebami podnikli několik zahraničních mobilit, abychom je motivovali k dlouhodobým studijním pobytům. Se studenty jsme navštívili např. Brusel, Berlín a Krakov.

Registrační číslo projektu: CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002287
Datum zahájení projektu: 1. 7. 2017
Datum ukončení projektu: 30. 6. 2020
Délka trvání projektu: 36 měsíců

Díky tomuto projektu byl na ZČU vytvořen celouniverzitní podpůrný systém pro osoby se specifickými potřebami. Jako součást IPC vzniklo poradenské pracoviště, které poskytuje studentům právní, psychologické, sociální a studijní poradenství.

Zkrácený název: RoPoV
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/29.0016
Datum zahájení projektu: 1. 6. 2012
Datum ukončení projektu: 31. 5. 2015
Délka trvání projektu: 36 měsíců

Projekt SyKaPo cílí na studenty ZČU a studenty Lékařské fakulty UK v Plzni, kterým zajišťoval praxe a stáže, realizoval semináře, workshopy a panelové diskuse. Samozřejmostí byla i spolupráce s potenciálními zaměstnavateli a vyhledávnání pracovních míst.

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/07.0214
Datum zahájení projektu: 1. 5. 2009
Datum ukončení projektu: 30. 4. 2012
Délka trvání projektu: 36 měsíců

Skip to content