Studentské otazníky
Blog, Tipy & triky

AI na univerzitní půdě: Dobrý sluha, ale zlý pán

Studium na vysoké škole se mění rychleji než kdy dříve a jedním z hlavních hybatelů těchto změn je bezpochyby umělá inteligence. Jaké nástroje můžeš při svém studiu využít a především, jak je využít zodpovědně, aby to bylo v souladu s akademickou etikou, autorskými právy a aktuálním vývojem legislativy?

AI nástroje - ilustrativní obrázek

Studium na vysoké škole se mění rychleji než kdy dříve a jedním z hlavních hybatelů těchto změn je bezpochyby umělá inteligence (AI). Po jejím rozmachu do komerční sféry máme po ruce nástroje, které dokážou během minut najít odbornou literaturu, vysvětlit složité teorie nebo pomoci s tvorbou prezentací. Jenže s novými možnostmi přicházejí i nové otázky – jak AI používat zodpovědně a v souladu s akademickou etikou, autorskými právy a aktuálním vývojem legislativy?

Při studiu se umělá inteligence může stát neocenitelným parťákem v mnoha oblastech. Pokud potřebuješ rychle pochopit základy složité látky, nástroje jako ChatGPT ti dokážou na míru vysvětlit cokoliv od kvantové fyziky až po filozofii Platóna. Stačí dobře položit otázku a dostaneš srozumitelnou odpověď, klidně přizpůsobenou úrovni prvního ročníku. Neboj se jazykové modely využívat kreativně. Nevíš jakou funkci použít v Microsoft Excel? Stačí popsat svůj problém a vyzkoušet nabídnuté tipy. Při používání jazykových modelů je důležité myslet na dvě věci:

Kvalita odpovědí závislí na kvalitě tvojí otázky, respektive promptu. Dobře napsaný prompt pro práci s ChatGPT by měl obsahovat čtyři klíčové prvky. Simulovanou roli – uveď, jakou roli má AI převzít (například expert na marketing, učitel informatiky, právní poradce). Kontext – čím podrobněji popíšeš pozadí, cíle a specifika úkolu, tím přesnější bude odpověď. Průvodce stylem – urči styl, tón a rozsah výsledku, ideálně připoj i příklad správné odpovědi. Velmi užitečné je také přidat omezení: tedy jasně říct, co AI dělat nemá.

Jazykové modely také nenahrazují odbornou literaturu a slouží zejména k rychlé a efektivní orientaci se v daném tématu. Tušíš o co go a chápeš základní pojmy? Teď je na čase ponořit se do odborných článků.

AI dnes zásadně zjednodušuje i vyhledávání odborných zdrojů, což je klíčová část každé seminární práce, diplomky nebo výzkumného projektu. Zde si  dovolím být trochu kritický k moderním AI nástrojům, jelikož nejspolehlivější výsledky z mé skromné zkušenosti stále poskytuje starý dobrý Google Scholar. Jak píše Aaron Tay (2025)1, vedoucí oddělení datových služeb na Singapore Management University, Google Scholar je bezpochyby nejvýznamnějším nástrojem pro akademické vyhledávání. Vhodný je především pro objevování nových témat a pro přístup k plným textům článků. Nicméně, pro velmi specializované dotazy, kde je potřeba hlubší analýza, jsou alternativní nástroje jako Undermind.ai a Elicit efektivní. Undermind.ai používá iterativní vyhledávání a GPT-4 pro vyhodnocení relevantnosti, což přináší kvalitní výsledky, i když pomalejší. Elicit a podobné nástroje kombinují sémantické a lexikální vyhledávání, což umožňuje lepší porozumění dotazu i bez přesného použití klíčových slov.

Když už máš podklady, často přichází ta nejtěžší část: samotné psaní. I tady ti AI může ušetřit spoustu času a nervů. Grammarly, DeepL Write či Quillbot zajistí, že tvůj text bude jazykově uhlazený, ať už píšeš v angličtině (Grammarly a Quillbot), nebo češtině (DeepL). V neposlední řadě je potřeba myslet i na prezentace, které jsou dnes často součástí hodnocení. S pomocí Canva Magic Design vytvoříš vizuálně atraktivní prezentaci během pár minut.

Při tom všem je ale naprosto klíčové myslet na odpovědné a etické využívání těchto technologií. Na Západočeské univerzitě v Plzni je již nyní jasné, že umělá inteligence musí být využívána v souladu s akademickou etikou a s důrazem na respektování autorských práv. Loni schválený Akt o umělé inteligenci (AI Akt), který je první svého druhu na světě, zavádí v rámci EU pravidla podle míry rizika jednotlivých systémů AI. Běžné využívání AI pro studium a běžnou kreativní činnost je povoleno, zatímco manipulativní a diskriminační systémy budou zakázány. Nařízení klade důraz na bezpečnost, transparentnost a odpovědnost a jeho plná účinnost se očekává v roce 2026.

Znamená to, že už nyní je potřeba přistupovat k využívání AI zodpovědně. Manipulativní použití, jako je vymýšlení zdrojů, falšování dat nebo přenechání celé práce AI bez vlastního tvůrčího vkladu, je zakázáno. Pokud AI využíváš ve vědecké práci, v diplomce nebo odborném projektu, musíš jasně uvádět, jakým způsobem ti pomohla – například v metodologii nebo poznámkou pod čarou. Transparentnost není jen formální povinnost, ale součást akademické integrity.Stejně tak je nutné být opatrný při práci s osobními a citlivými daty. GDPR platí i v kontextu AI nástrojů, a proto je nepřípustné nahrávat do online systémů osobní údaje, neveřejné firemní informace nebo data chráněná zvláštními režimy, pokud k tomu nemáš výslovné povolení. Každý autor nebo tým musí pečlivě zvažovat, zda je využití AI v konkrétním případě opravdu oprávněné. Při používání AI nástrojů doporučuji sledovat politiku samotných fakult či se poradit s vyučujícími. Jak umělou inteligenci citovat? Knihovna ZČU ti poradí, stačí otevřít tento odkaz.

Umělá inteligence ti při studiu může otevřít nové možnosti, pomoci efektivněji pracovat s informacemi a šetřit čas i energii. Ale jako u každého nástroje platí, že největší hodnotu přináší těm, kdo s ní zacházejí chytře, odpovědně a s respektem k akademickým hodnotám.

  1. Tay, A. (2025). The reproducibility and interpretability of AI-powered academic search tools. Musings About Librarianship. https://musingsaboutlibrarianship.blogspot.com/2025/04/the-reproducibility-and.html
    ↩︎

Pokračujte ve čtení